POL rangert som 26 på listen over de mest kreative byrået i verden 2017

THE GUNN REPORT: Pol er nr. 26 på listen i rangeringen av alle byråene i verden. Det er ytterligere ett norsk byrå som markerer seg på listen over de mest kreative byråene, og det er Try Reklamebyrå, som kom på en 45. plass.

I den årlige oversikten fra The Gunn Report rangeres alle kreative arbeider som har vunnet internasjonale priser i året som har gått. Og årets fasit er at Norge er verdens 19. mest kreative land. Det er samme plassering som i fjor. I 2015 var Norge på 21. plass.

Sverige faller på listen i år – fra en 10. plass i 2016 til 14. plass i 2017. Danmark rykker også oppover på listen – fra en 29. plass i 2016 til 21. plass i 2017. Dermed er de tilbake på nivået for 2015, som også var en 21. plass.

Det er Pol som står den norske jobben som blir vurdert som den mest kreative av alle norske jobber i fjor. Jobben er «Enter Sandbox», som Pol har laget for bilprodusenten Audi. I filmen laget byrået et sandkasse-univers der brukeren ved hjelp av virtual reality (VR) kunne lage sin egen bane i sandkassen, for deretter å kjøre banen med en Audi – i VR-universet.

Når antall priser er summert opp og vektet etter valør, kommer denne jobben på en 34. plass over alle prisvinnende jobber i fjor, med en poengsum på 164,4.

Pol står også for den andre norske jobben på listen, som er «25 m2 Syria»-kampanjen, laget for TV-aksjonen. Denne kom på en 77. plass. Poengsummen var 104,53.

Les mer

Årets byrå 2016

Årets byrå 2016

(Dagens Næringsliv)
Årets byrå 2016

Torsdag ettermiddag ble Årets Byrå-kåringen til det svenske analysebyrået Regi og DN gjennomført. Vinneren i reklamekategorien, altså selskapet som har de mest tilfredse kundene, ble reklamebyrået POL.
Siden oppstarten i 2013 er POL raskt blitt et av Norges mest ettertraktede og prisbelønte reklamebyråer.

Årets byrå ble arrangert på Oslo Konserthus torsdag ettermiddag, kåringen der det svenske analysebyrået Regi og Dagens Næringsliv har undersøkt hvilke byråer i pr-, media- og reklamebransjen som har mest tilfredse kunder.

Regi gjennomførte med Årets byrå en undersøkelse hos kundene i 48 byråer i kommunikasjonsbransjen. På bakgrunn av denne har de kåret byråene med størst kundetilfredshet hos norske reklame-, PR-, og mediebyråer. I Sverige har Regi gjennomført den samme undersøkelsen i 16 år i samarbeid med Dagens Industri.

Torsdag ettermiddag gikk representanter for seks vinnerbyråer opp på scenen i Oslo konserthus: to mediebyråer, ett pr-byrå, to reklamebyråer og ett byrå som vinner i kategorien Åpen klasse. I overkant av 200 mennesker var tilstede.

Les mer

Vi beveger oss mot et kontantløst samfunn, samtidig som mobilen får en stadig større rolle i folks hverdag. DNB ønsker å være den mest innovative banken, og besluttet at de skulle være først ute blant de store bankene med en ny mobilbetalingstjeneste.

Oppgaven ble å skille DNB sin betalingsapp fra alle andre betalingsapper. Lanseringen av Vipps ble derfor; lanseringen av et nytt verb og en tjeneste med et bruksområde som folk forsto nytten av. ”Det eneste du trenger er et mobilnummer, og vipps er pengene overført”.

Målet vårt var å gjøre VIPPS til en del av folks hverdag og dagligtale. Å vippse er lett å si, lett å huske og lett å gjøre. Og ved å lage et verb av merkevaren, vil det i fremtiden være vanskelig for konkurrentene å kopiere både kommunikasjonen og det å vippse betyr for folk i deres hverdag.

Kampanjen besto av programatiske TV kjøp, events, radiospotter og utendørs. Mye ble også gjort i sosiale medier, gjennom bloggere, pr, events, opinionsledere og egne kanaler. Alle poster, alle innlegg, alle pressmeldinger og alle plasseringer, tok utgangspunkt i å vippse. Ikke selve tjenesten Vipps.

Merjkevarestyrke

For å vise at VIPPS var en åpen tjeneste for alle bankkunder, uavhengig av hvilken bank folk brukte, distanserte vi tjenesten VIPPS fra merkevaren DNB ved å lage et eget merkenavn for tjenesten, men vi brukte ”by DNB” for å skape tillit og trygghet.

Målet på 400.000 nedlastninger nådde vi etter bare 1 måned. Etter 5 måneder rundet vi 1 million Vippsere og passerte 1 milliard i transaksjoner. Og nå, 9 måneder etter lanseringen er det mer enn 1,3 millioner nordmenn som har lastet ned VIPPS. Appen lastes ned hele 6500 ganger hver dag i snitt, og hver eneste dag siden lanseringen har den ligget foran Snapchat , Facebook og Instragram, i Appstore. Og ikke minst, «å vippse» blitt et hverdagsuttrykk som folk bruker.

Dette er ikke bare DNB sin største kommersielle suksess noensinne. Ingen andre norske merkevarelanseringer har hatt et raskere gjennomslag i markedet. Milward Brown har rangert den som topp 10 av verdens mest vellykkede lanseringer i 2015.

For å lykkes med en slik lansering, er man helt avhengig av at design, tekniske løsninger og funksjonalitet er helhetlig og gjennomarbeidet.

Mobilen får en stadig større rolle i folks hverdag. Utgangspunktet var å lansere en mobilbetalingstjeneste som skulle løse folks behov for å kunne gjøre opp småbetalinger der og da, selv om de ikke hadde kontanter på seg.

Vipps har med sitt navn, sine funksjoner og sin tekniske løsning blitt den mest foretrukne betalings appen i Norge.

Les mer
POL med brakdebut i Byråprofil

POL med brakdebut i Byråprofil

(Kampanje 19.11.2015)
Try Reklamebyrå vant Byråprofil for 13. år på rad da årets prisutdeling ble avholdt på Månefisken i Oslo torsdag. Til tross for at Kjetil Try har et jerngrep på førsteplassen, skjer det bevegelser på lista rett under han. Der har nemlig nykommeren, og Trys eget datterselskap, POL skutt rett inn på andreplass i sitt første år i undersøkelsen.
Dermed vipper POL konkurrenten SMFB ned fra andre- til tredjeplass.

- Dette føles helt magisk, sier Janne Brenda Lysø etter å ha fått beskjeden om kanondebuten.

- Vi hadde håpet på en topp fem-plassering og hadde blitt deppa om ikke vi hadde havnet der, men andreplass er helt rått, legger Brenda Lysø til.

Det var på høsten 2013 at det ble kjent at flere av de beste kreative teamene startet opp byrået POL.

Oppstarten av T/A Pol skjedde i tett samarbeid med deres tidligere arbeidsgiver Try/Apt og grunnlegger Kjetil Try. Pol er i dag en del av Try-konsernet som sitter med en eierandel på 51 prosent og grunnlegger og byråleder Kjetil Try er styreleder i POL.

Byrået har kunder som NSB og DNB, og nylig ble det kjent at de også har huket tak i Audi.

- Har bare jobbet
Brenda Lysø tror det er en enkel grunn til at de scorer så godt blant markedsførere og reklamekjøpere.

- Vi har bare hatt fokus på å jobbe og jobbe i to år. Vi har ikke holdt på med noe annet. Da blir man lagt merke til.

- Det eneste som gjelder er å ta oppgaven på alvor, sier daglig leder Monika Augustsson.
_
- Overraskende å slå SMFB_
Nå tror Try-avleggerne at det er mulig å danke Kjetil Try og deres gamle arbeidsplass ned fra topplasseringen.

- Ja, la oss håpe det. Det ville vært ganske rart av oss å si noe annet, sier Brenda Lysø.

- Men Try er et grisebra byrå og tar en fortjent førsteplass, legger Ruud til.

- Hva tenker dere om å slå konkurrenten SMFB?

- Overraskende. Det er det eneste vi kan si.

- Hvordan skal dere komme dere helt til topps nå?

- Vi skal bare fortsette sånn som vi gjør nå og ta en brief om gangen. Så overraskende bra som det har gått, ville det vært dumt å gjøre noe annet.

Les mer
Mediestrategiprisen til VIPPS

Lanseringen av Vipps.

Vizeum og POL vant mediestrategiprisen for lanseringen av Vipps.

Introduksjonen av en helt ny betalingstjeneste, og således et nytt verb, har slått alle målsetninger. Kjennskapen til Vipps gikk fra 0 til 70 % i løpet av 6 uker og appen har ligget som nummer 1 i Appstore i flere måneder.
Å utnytte den digital adferden til folk som har vist interesse har vært en sentral del av kampanjen, i kombinasjon med TV, digital TV sync, radio, utendørs og andre brede digital flater.

Juryen sier:
- Dette er det eneste caset med tallfestede mediemål og en analyse rundt medieeksponering og prøving for å søke å bevise medienes bidrag (både kjøpte og egne). Caset er forbilledlig i sin helhet, systematikk, forretningsforståelse og smartness på en rekke områder, heter det.

Les mer
Bronseløve i Cannes

Bronseløve i Cannes

«Nå er det vår tur til å gå» av POL for NRK TV-aksjonen/Kirkens Nødhjelp vant bronse i Cyber-kategorien «Social Video» under prisutdelingen i Cannes.

POL var i finalen i årets Cannes Lions Festival med hele tre jobber. 2 for NRK TV-Aksjonen og 1 for DNB «Boligreisen»

POL var også nominert for «Boligreisen» for DNB i Cyber-kategorien «Web Campaign»

Les mer
Gull og Glitter i Gulltaggen

Gull og Glitter i Gulltaggen

POL hadde 19 jobber på shortlist og endte opp med ett gull, fire sølv og fire bronse i Gulltaggen i går. Men også i studentklassen ble det delt ut gull og på listen over studentvinnere var det ett team som utmerket seg med to gull, nemlig de to AD-ene Ine Bryhn og Martin Ruge.

Nytt team til POL

Ine Bryhn og Martin Ruge har overbevist oss fra første gang de kom inn døren for å søke om praksisplass. De har en forståelse for kommunikasjon og en tilnærming til problemstillinger som har imponert oss. De er rett og slett så flinke at vi måtte skjøte på langbordet og rydde plass, sier partner Petter Bryde i T/A Pol.

Les mer
POL's første Sølvfisk

Sølvfisken for mai går til DNB og POL for filmen “Trenger ikke”.Dette er byråets aller første sølvfisk. Filmen er en del av den intergrerte kampanjen “Kortlappen”.

Selv om filmen heter “Trenger ikke”, tar vi gladelig og ikke så rent stolte i mot den første sølvfisken til POL. Juryen uttaler: –En klassisk god reklamefilm, som treffer bredt. Nydelig produksjon, casting og personregi. Filmen lander godt med “hjertelig velkommen til virkeligheten”. God innsikt, og enda bedre håndverk.

Les mer

POL + Apt

POL + Apt

POL + Apt

Apt er A-en i T/A POL og Norges beste digitalbyrå.

For fjerde år på rad er Apt kåret til Norges beste digitalbyrå i Kampanjes reklamebyråkonkurranse «Byråprofil».

Kampanjes Byråprofil-konkurranse er storannonsørenes dom over norske byråer og i årets rangering kommer det frem at konkurrentene er langt bak Apt i digitalklassen.
“Dette gjør oss veldig stolte, samtidig som det skjerper fokuset på å beholde posisjonen. Vi er en vanvittig bra gjeng med masse kompetanse og klokskap, som i tillegg har blitt stadig flinkere til å samarbeide internt i Try/Apt/Pol. Den digitale delen av markedsføringen har blitt viktigere og større, samtidig som vi blir involvert mye tidligere enn før i arbeidet med kampanjer. Nå er vi oftere selve navet i kampanjene. Vi må følge med enda bedre og passe på at vi nyttiggjør oss de digitale plattformene på en god nok måte, sier Trond Sandø, daglig leder i Apt.

Les mer
BBC entertainment velger POL

BBC entertainment velger POL

Vi har eksportert den norske gull-rekka til england og BBC entertainment. Engelskmenn er så heldige at de har noe som er enda bedre enn gull, nemlig kronjuveler. “The Crown Jewels line-up” kampanjen resulterte i den mest vellykede vårlanseringen noen sinne for BBC entertainment.

Les mer