Årets byrå 2016

Årets byrå 2016

(Dagens Næringsliv)
Årets byrå 2016

Torsdag ettermiddag ble Årets Byrå-kåringen til det svenske analysebyrået Regi og DN gjennomført. Vinneren i reklamekategorien, altså selskapet som har de mest tilfredse kundene, ble reklamebyrået POL.
Siden oppstarten i 2013 er POL raskt blitt et av Norges mest ettertraktede og prisbelønte reklamebyråer.

Årets byrå ble arrangert på Oslo Konserthus torsdag ettermiddag, kåringen der det svenske analysebyrået Regi og Dagens Næringsliv har undersøkt hvilke byråer i pr-, media- og reklamebransjen som har mest tilfredse kunder.

Regi gjennomførte med Årets byrå en undersøkelse hos kundene i 48 byråer i kommunikasjonsbransjen. På bakgrunn av denne har de kåret byråene med størst kundetilfredshet hos norske reklame-, PR-, og mediebyråer. I Sverige har Regi gjennomført den samme undersøkelsen i 16 år i samarbeid med Dagens Industri.

Torsdag ettermiddag gikk representanter for seks vinnerbyråer opp på scenen i Oslo konserthus: to mediebyråer, ett pr-byrå, to reklamebyråer og ett byrå som vinner i kategorien Åpen klasse. I overkant av 200 mennesker var tilstede.

Les mer

Vi beveger oss mot et kontantløst samfunn, samtidig som mobilen får en stadig større rolle i folks hverdag. DNB ønsker å være den mest innovative banken, og besluttet at de skulle være først ute blant de store bankene med en ny mobilbetalingstjeneste.

Oppgaven ble å skille DNB sin betalingsapp fra alle andre betalingsapper. Lanseringen av Vipps ble derfor; lanseringen av et nytt verb og en tjeneste med et bruksområde som folk forsto nytten av. ”Det eneste du trenger er et mobilnummer, og vipps er pengene overført”.

Målet vårt var å gjøre VIPPS til en del av folks hverdag og dagligtale. Å vippse er lett å si, lett å huske og lett å gjøre. Og ved å lage et verb av merkevaren, vil det i fremtiden være vanskelig for konkurrentene å kopiere både kommunikasjonen og det å vippse betyr for folk i deres hverdag.

Kampanjen besto av programatiske TV kjøp, events, radiospotter og utendørs. Mye ble også gjort i sosiale medier, gjennom bloggere, pr, events, opinionsledere og egne kanaler. Alle poster, alle innlegg, alle pressmeldinger og alle plasseringer, tok utgangspunkt i å vippse. Ikke selve tjenesten Vipps.

Merjkevarestyrke

For å vise at VIPPS var en åpen tjeneste for alle bankkunder, uavhengig av hvilken bank folk brukte, distanserte vi tjenesten VIPPS fra merkevaren DNB ved å lage et eget merkenavn for tjenesten, men vi brukte ”by DNB” for å skape tillit og trygghet.

Målet på 400.000 nedlastninger nådde vi etter bare 1 måned. Etter 5 måneder rundet vi 1 million Vippsere og passerte 1 milliard i transaksjoner. Og nå, 9 måneder etter lanseringen er det mer enn 1,3 millioner nordmenn som har lastet ned VIPPS. Appen lastes ned hele 6500 ganger hver dag i snitt, og hver eneste dag siden lanseringen har den ligget foran Snapchat , Facebook og Instragram, i Appstore. Og ikke minst, «å vippse» blitt et hverdagsuttrykk som folk bruker.

Dette er ikke bare DNB sin største kommersielle suksess noensinne. Ingen andre norske merkevarelanseringer har hatt et raskere gjennomslag i markedet. Milward Brown har rangert den som topp 10 av verdens mest vellykkede lanseringer i 2015.

For å lykkes med en slik lansering, er man helt avhengig av at design, tekniske løsninger og funksjonalitet er helhetlig og gjennomarbeidet.

Mobilen får en stadig større rolle i folks hverdag. Utgangspunktet var å lansere en mobilbetalingstjeneste som skulle løse folks behov for å kunne gjøre opp småbetalinger der og da, selv om de ikke hadde kontanter på seg.

Vipps har med sitt navn, sine funksjoner og sin tekniske løsning blitt den mest foretrukne betalings appen i Norge.

Les mer
POL med brakdebut i Byråprofil

POL med brakdebut i Byråprofil

(Kampanje 19.11.2015)
Try Reklamebyrå vant Byråprofil for 13. år på rad da årets prisutdeling ble avholdt på Månefisken i Oslo torsdag. Til tross for at Kjetil Try har et jerngrep på førsteplassen, skjer det bevegelser på lista rett under han. Der har nemlig nykommeren, og Trys eget datterselskap, POL skutt rett inn på andreplass i sitt første år i undersøkelsen.
Dermed vipper POL konkurrenten SMFB ned fra andre- til tredjeplass.

- Dette føles helt magisk, sier Janne Brenda Lysø etter å ha fått beskjeden om kanondebuten.

- Vi hadde håpet på en topp fem-plassering og hadde blitt deppa om ikke vi hadde havnet der, men andreplass er helt rått, legger Brenda Lysø til.

Det var på høsten 2013 at det ble kjent at flere av de beste kreative teamene startet opp byrået POL.

Oppstarten av T/A Pol skjedde i tett samarbeid med deres tidligere arbeidsgiver Try/Apt og grunnlegger Kjetil Try. Pol er i dag en del av Try-konsernet som sitter med en eierandel på 51 prosent og grunnlegger og byråleder Kjetil Try er styreleder i POL.

Byrået har kunder som NSB og DNB, og nylig ble det kjent at de også har huket tak i Audi.

- Har bare jobbet
Brenda Lysø tror det er en enkel grunn til at de scorer så godt blant markedsførere og reklamekjøpere.

- Vi har bare hatt fokus på å jobbe og jobbe i to år. Vi har ikke holdt på med noe annet. Da blir man lagt merke til.

- Det eneste som gjelder er å ta oppgaven på alvor, sier daglig leder Monika Augustsson.
_
- Overraskende å slå SMFB_
Nå tror Try-avleggerne at det er mulig å danke Kjetil Try og deres gamle arbeidsplass ned fra topplasseringen.

- Ja, la oss håpe det. Det ville vært ganske rart av oss å si noe annet, sier Brenda Lysø.

- Men Try er et grisebra byrå og tar en fortjent førsteplass, legger Ruud til.

- Hva tenker dere om å slå konkurrenten SMFB?

- Overraskende. Det er det eneste vi kan si.

- Hvordan skal dere komme dere helt til topps nå?

- Vi skal bare fortsette sånn som vi gjør nå og ta en brief om gangen. Så overraskende bra som det har gått, ville det vært dumt å gjøre noe annet.

Les mer
Extra Optical til POL

Extra Optical til POL

Brillebutikken ExtraOptical har etter en byrårunde valgt POL som sitt reklamebyrå. ExtraOptical har raskt etablert seg som en av Europas ledende brillebutikker online. Den Trondheimsbaserte nettbutikken har vært i markedet siden 2013 og har allerede rukket å lansere konseptet i seks land.

- Vi er veldig begeistret for at ExtraOptical valgte oss. ExtraOptical er et spennende butikkonsept som vil utfordre den etablerte bransjestrukturen, sier rådgiver i POL Kjetil Botten Skogly. Vi tror potensialet er stort og det handler i første omgang om at det finnes enklere og rimeligere måter å handle briller på, tilføyer han.

- POL viste oss at de hadde både forretningsforståelse og spennende kreative løsninger og det var dette som gjorde at valget falt på dem, sier Administrerende direktør Øystein Sandø i ExtraOptical. Nå skal vi jobbe sammen for å endre folks opplevelse av briller som en dyr rekvisitt. Nå gleder vi oss til å trykke til for fullt og bevise at vi er en seriøs utfordrer til tradisjonelle brillebutikker.

Teamet fra POL vil bestå av kreatørene Maja Folgerø og Snorre Martinsen, prosjektleder Elle-Beth Lønnestad og strategisk rådgiver Kjetil Botten Skogly.

Les mer
Mediestrategiprisen til VIPPS

Lanseringen av Vipps.

Vizeum og POL vant mediestrategiprisen for lanseringen av Vipps.

Introduksjonen av en helt ny betalingstjeneste, og således et nytt verb, har slått alle målsetninger. Kjennskapen til Vipps gikk fra 0 til 70 % i løpet av 6 uker og appen har ligget som nummer 1 i Appstore i flere måneder.
Å utnytte den digital adferden til folk som har vist interesse har vært en sentral del av kampanjen, i kombinasjon med TV, digital TV sync, radio, utendørs og andre brede digital flater.

Juryen sier:
- Dette er det eneste caset med tallfestede mediemål og en analyse rundt medieeksponering og prøving for å søke å bevise medienes bidrag (både kjøpte og egne). Caset er forbilledlig i sin helhet, systematikk, forretningsforståelse og smartness på en rekke områder, heter det.

Les mer
Velkommen til POL Vitusapotek!

Vitusapotek er ny kunde hos oss

Etter en omfattende byråprosess har Vitusapotek valgt POL som sitt nye reklamebyrå.

– Apotekbransjen står foran mange spennende utfordringer og muligheter, derfor har det vært viktig for oss å finne det rette byrået for veien videre. Vi har vært gjennom en grundig prosess og valget falt på POL fordi de tydelig forsto hvilke utfordringer vi står overfor og de hadde med seg noen interessante tanker om hvordan vi kan bygge merkevaren Vitusapotek videre, uttaler Head og Marketing Helen Felde.

Vitusapotek er det tredje kunden som på kort tid har valgt POL som sitt nye reklamebyrå. De siste halvåret har både Westerdals Oslo ACT og Viking skotøy valgt å sette sin lit til byrået i Kristian August gate.

– Det skal bli veldig gøy å jobbe med en så stor og profesjonell aktør som Vitusapotek. De ønsker å sette tydelige fotavtrykk i en ellers generisk bransje, og det gleder vi oss til å hjelpe dem med, uttaler kreatørene Snorre Martinsen og Maja Folgerø.

I tillegg til Martinsen og Folgerø, består arbeidsgruppen som skal jobbe med Vitusapotek av prosjektleder Lise Schelvan og rådgiver Kjetil Botten Skogly.

Vitusapotek er en landsdekkende apotekkjede med 218 apotek og 2200 medarbeidere Vitusapotek eies av Norsk Medisinaldepot AS (NMD) som er landets største leverandør av legemidler og helserelaterte produkter via apotek og sykehus. NMD en del av det internasjonale konsernet Celesio

Les mer
Bronseløve i Cannes

Bronseløve i Cannes

«Nå er det vår tur til å gå» av POL for NRK TV-aksjonen/Kirkens Nødhjelp vant bronse i Cyber-kategorien «Social Video» under prisutdelingen i Cannes.

POL var i finalen i årets Cannes Lions Festival med hele tre jobber. 2 for NRK TV-Aksjonen og 1 for DNB «Boligreisen»

POL var også nominert for «Boligreisen» for DNB i Cyber-kategorien «Web Campaign»

Les mer
Gull og Glitter i Gulltaggen

Gull og Glitter i Gulltaggen

POL hadde 19 jobber på shortlist og endte opp med ett gull, fire sølv og fire bronse i Gulltaggen i går. Men også i studentklassen ble det delt ut gull og på listen over studentvinnere var det ett team som utmerket seg med to gull, nemlig de to AD-ene Ine Bryhn og Martin Ruge.

Nytt team til POL

Ine Bryhn og Martin Ruge har overbevist oss fra første gang de kom inn døren for å søke om praksisplass. De har en forståelse for kommunikasjon og en tilnærming til problemstillinger som har imponert oss. De er rett og slett så flinke at vi måtte skjøte på langbordet og rydde plass, sier partner Petter Bryde i T/A Pol.

Les mer
Viking Footwear er ny kunde hos oss

Viking Fottøy er ny kunde hos oss

Viking fottøy ble etablert i 1920 og vokste seg raskt til å bli en av Norges største bedrifter. Fra å produsere gummistøvler i Askim for 100 år siden har Viking i dag internasjonale designere og produksjon, mens selve hovedkontoret ligger på Lørenskog. Og selv om mange tenker på gummistøvler, er Viking er en av de mest populære barneskomerkene og har alle slags sko for en aktiv hverdag.

Internasjonal satsing

Hovedmarkedet til Viking er Norden, men med distribusjon i rundt 20 land skal merket ytterlige styrkes både nasjonalt og internasjonalt for å erobre nye markedsandeler i en bransje med tøff konkurranse.

– Vi lette etter et byrå som ikke bare forsto vår unike historie, men som også kunne være med å forvalte den gjennom en tydelig og langsiktig kommunikasjonsstrategi. POL hadde med mange spennende tanker om hvordan Viking, nettopp ved å dyrke sin norske egenart, kan bli en enda tydeligere aktør i de landene vi konkurrerer i internasjonalt, uttaler Karl H. Felde, Head of Marketing i Viking Fottøy.

En norsk designsuksess

Kreatørene Snorre Martinsen og Maja Folgerø gleder seg stort over oppdraget.

– Det er ikke hver dag vi får muligheten til å jobbe med en norsk designsuksess – som også lykkes i utlandet. Vi har kanskje tatt Viking litt for gitt, og glemt at de er blant våre mest vellykkede designeksporter. Derfor blir det desto morsommere å minne folk på hvor norsk og inspirert av Norge Viking faktisk er. De har en helt unik historie og personlighet.

I tillegg til Snorre Martinsen og Maja Folgerø består POL-teamet av prosjektleder Lise Schelvan og konsulent Jørgen W. Bjerke.

Les mer

Nytt team til POL

Nytt team til POL

Snorre Martinsen og Maja Folgerø

Med Snorre Martinsen og Maja Folgerø har byrået ansatt de to kreatørene de ønsket seg aller mest. 2014 har vært et hektisk oppstartsår for POL. Allerede etter noen måneders drift, måtte lokalene utvides. Nå har byrået fordoblet seg både i antall kvadratmeter og mennesker rundt bordet.

– Siste tilskudd er to veldig flinke og hyggelige kreatører som vi har stor tro på. De har begge kombinasjonen av god gammeldags klokskap og en iboende digital tilnærming til kommunikasjon, forteller byrået.

Snorre Martinsen kommer fra Saatchi& Saatchi og Maja Folgerø kommer fra TRY/Apt, og har tidligere jobbet i Åkestam Holst.

– Vi bestemte oss tidlig for å ikke nødvendigvis snu den etablerte teamkortstokken på nytt, men finne de to personene vi ønsket oss aller mest. Og ta det derifra. Så ble det heldigvis match.

Helt hjemme

– For meg er POL det desidert mest spennende miljøet som finnes her til lands, og representerer en tenkning jeg føler meg helt hjemme i. Herlig å jobbe i team med Maja! Det er noe vi har gledet oss til lenge begge to,og vi er allerede i gang med flere veldig spennende oppgaver, sier Snorre Martinsen

Les mer