Vipps - Årets Markedsfører

DNB og jobben Norges største bank gjorde rundt betalingsløsningen Vipps trakk det lengste strået i Årets Markedsfører. Dermed setter DNB også en rekord ingen andre norske annonsører har vært i nærheten av. Det er tredje gangen DNB vinner denne prisen. Av priser har Vipps-caset allerede vunnet det som er å vinne av priser. Bankens betalingstjeneste har vunnet Sponsor- og eventforeningens pris Spot, effektkonkurransen Anfo Effekt, Max Marketing Mix og Gullblyanten.

Vi beveger oss mot et kontantløst samfunn, samtidig som mobilen får en stadig større rolle i folks hverdag. DNB ønsker å være den mest innovative banken, og besluttet at de skulle være først ute blant de store bankene med en ny mobilbetalingstjeneste.

Oppgaven ble å skille DNB sin betalingsapp fra alle andre betalingsapper. Lanseringen av Vipps ble derfor; lanseringen av et nytt verb og en tjeneste med et bruksområde som folk forsto nytten av. ”Det eneste du trenger er et mobilnummer, og vipps er pengene overført”.

Målet vårt var å gjøre VIPPS til en del av folks hverdag og dagligtale. Å vippse er lett å si, lett å huske og lett å gjøre. Og ved å lage et verb av merkevaren, vil det i fremtiden være vanskelig for konkurrentene å kopiere både kommunikasjonen og det å vippse betyr for folk i deres hverdag.

Kampanjen besto av programatiske TV kjøp, events, radiospotter og utendørs. Mye ble også gjort i sosiale medier, gjennom bloggere, pr, events, opinionsledere og egne kanaler. Alle poster, alle innlegg, alle pressmeldinger og alle plasseringer, tok utgangspunkt i å vippse. Ikke selve tjenesten Vipps.

Merkevarestyrke

For å vise at VIPPS var en åpen tjeneste for alle bankkunder, uavhengig av hvilken bank folk brukte, distanserte vi tjenesten VIPPS fra merkevaren DNB ved å lage et eget merkenavn for tjenesten, men vi brukte ”by DNB” for å skape tillit og trygghet.

Dette er ikke bare DNB sin største kommersielle suksess noensinne. Ingen andre norske merkevarelanseringer har hatt et raskere gjennomslag i markedet. Milward Brown har rangert den som topp 10 av verdens mest vellykkede lanseringer i 2015.

For å lykkes med en slik lansering, er man helt avhengig av at design, tekniske løsninger og funksjonalitet er helhetlig og gjennomarbeidet.

Mobilen får en stadig større rolle i folks hverdag. Utgangspunktet var å lansere en mobilbetalingstjeneste som skulle løse folks behov for å kunne gjøre opp småbetalinger der og da, selv om de ikke hadde kontanter på seg.

Vipps har med sitt navn, sine funksjoner og sin tekniske løsning blitt den mest foretrukne betalings appen i Norge.

Les mer

Resultater

Målet på 400.000 nedlastninger nådde vi etter bare 1 måned. Etter 5 måneder rundet vi 1 million Vippsere og passerte 1 milliard i transaksjoner. Og nå, 9 måneder etter lanseringen er det mer enn 1,3 millioner nordmenn som har lastet ned VIPPS. Appen lastes ned hele 6500 ganger hver dag i snitt, og hver eneste dag siden lanseringen har den ligget foran Snapchat , Facebook og Instragram, i Appstore. Og ikke minst, «å vippse» blitt et hverdagsuttrykk som folk bruker.

Priser & oppmerksomhet

Årets Markedsfører 2015. Grand Prix og Gull Anfo Effekt, Mediestrategiprisen, 2 Gull i Max Marketing Mix, Sponsorprisen. 1 Gull og 1 Bronse i Gullblyanten.