POL til topps i Gullblyanten

(Kampanje/ TEKST: Knut Kristian Hauger) Så godt som hele den norske reklamebransjen var samlet til fest og kåring av landets aller mest kreative reklamejobber da Gullblyanten ble arrangert for 25. året på rad på Oslo Kongressenter fredag kveld. Der skulle reklamebyråer som Try/Apt, SMFB, McCann og Kitchen måle kreative krefter nok en gang, men da kvelden var omme var det et helt annet byrå som var på alles fuktige lepper. For første gang skulle nemlig det nystartede reklamebyrået T/A/Pol vise seg frem og det er hevet over en hver tvil at dette blir et byrå å regne med i fremtiden.

På fredagens Gullblyanten viste Pol-gjengen at de også klarer seg utmerket på egenhånd.

Høsten 2013 brøt de to kreative teamene Janne Brenda Lysø og Stian Johansen og Petter Bryde og Thorbjørn Ruud ut av Try/Apt for å starte opp for seg selv og det ble litt av en start for byrået som i dag teller 11 ansatte på årets Gullblyanten.

Daglig leder i selskapet Monika Augustsson kunne koste på seg et ordentlig seierglis sammen med sine partnere etter å ha hentet hjem både kveldens gjeveste pris og desidert flest gull av alle de konkurrerende byråene.

Grand Prix til Pol
For i konkurranse med over 650 reklamejobber var det til slutt jobben T/A Pol gjorde for «Tv-aksjonen» som stakk av med den gjeveste prisen Grand Prix i årets Gullblyanten.

- Det er gledesrus. Det skal egentlig ikke være lov. Vi er ti mennesker. Men vi har gått en god skole. Åh, det er så gøy å vinne, sier Janne Brenda Lysø i T/A Pol.

- Hvordan er det å slå Try?

- Der er ikke oss imot å slå Try, og jeg tror ikke det er Try imot at vi slår dem heller. De synes nok det er helt greit.

Vinnerkampanjen ble laget for Kirkens Nødhjelp og tv-aksjonen til NRK i fjor høst, der pengene gikk til Kirkens Nødhjelps vannprosjekter. Kampanjen var en digitalkampanje som hadde som mål å rekruttere 100.000 bøssebærere, noe som ble oppfylt innen to uker. Utgangspunktet var nettsiden blimed.no, der filmen om Agnes, en 12 år gammel jente fra Tanzania som går fem timer hver eneste dag for å hente vann til familien sin, ble vist. For hver bøssebærer som meldte seg ble filmen, og Agnes’ tur, litt kortere. Målet var å redusere den til ett minutt.

Gullblyanten er reklamebransjen egen kåring og har som formål å kåre landet aller mest originale og nyskapende reklamearbeider og dermed den beste kreative, kommersielle kommunikasjonen som produseres i løpet av et år. Av den samlede norske produksjonen av reklamejobber, sendes rundt fem prosent – 650 stykker – inn til Gullblyanten. 10-15 prosent av disse premieres i selve konkurransen, viser anslag Kampanje har hentet inn.

Å vinne Grand Prix i Gullblyanten er med andre ord ingen enkel prestasjon.

- Det er kjempetøft å nå opp og veldig vanskelig. Det er brutalt vanskelig, sa T/A Pols, Petter Bryde, til Kampanje før prisutdelingen.

Byrået fikk imidlertid aldri sjanse til å konkurrere med en annen av landets mest premierte reklamejobber, PR-byrået Triggers kampanje for Stopp Bryllupet for Plan Norge. Fredag kunne Kampanje fortelle at den jobben hadde blitt diskvalifisert av en enstemmig Gullblyanten-jury.

Try medaljegrossisten
T/A Pol spant for 15 måneder siden ut fra Norges beste reklamebyrå de siste 12 årene, Try/Apt, men har på rekordtid allerede rukket å bli både lønnsomme og gullgrossister. Byrået la nylig frem et overskudd på over fem millioner kroner, og ble også det byrået som vant flest gull i går. Gullbeholdningen endte på hele seks gull for kunder som DNB og NSB.

Men selv om den nye Try-datteren slo morselskapet Try/APT, som eier 51 prosent av selskapet, viste byråleder Kjetil Try at de gamle fortsatt er eldst. Try/Apt var i en klasse for seg hva gjelder antall priser og byrået rasket med seg i alt 25 priser, ti mer enn datteren Pol. Totalt ble det fem gull, fire sølv, fem bronse og 11 diplomer på Try/Apt og mange av prisene kom for kveldens mestvinnende annonsør DNB.

- Det føles godt, bare godt, særlig når Try/Apt ble mestvinnende i antall priser i tillegg. Best og flest på en gang. Bedre kan vel ikke Try-familien gjøre det, sier Kjetil Try.

Størst og best: Try-kreatør Finn Knudsen startet opp i Try/Apt etter at tidligere Try-stjerne Petter Bryde (til høyre) sluttet i byrået. I går møttes de på Gullblyanten og etter kveldens medaljeopptelling var det klart at Try og Knudsen fortsatt er størst, men nykommeren T/A Pol er best. Foto: Eivor Eriksen.

Nedtur for SMFB
Hva så med byrået som har vært nærmest å utfordre Try de siste årene i Gullblyanten og på Kampanjes reklamekåring «Byråprofil», SMFB? SMFB hentet hjem fem priser for hvorav to gull. Det var en klar nedtur for byrået som i fjor stakk av med Grand Prix og hele syv gull.

- Vi er happy light med Gullblyanten i år. Vi kan ikke forvente å dominere Gullblyanten hvert år, det er en veldig tøff konkurranse. Totalt har vi vunnet 15 gull de siste tre årene, og det kan vi være veldig stolte av. Personlig synes jeg det er kult at Pol utfordrer i år! At det går litt opp og ned i Gullblyanten er vanlig, så det er null stress, sier SMFB-sjef Christian Steen til Kampanje.

Heller ikke reklamebyrået Kitchen klarte å markere seg under årets Gullblyanten og endte opp med null gull. Men Kitchen kunne likevel trøste seg med 11 priser.

- Skuffet over ingen gull?

- Nei, det har vært en fin Gullblyanten og bra med priser, selv om vi i år manglet gull, sier Kitchen-sjef Haakon Dahl.

Et reklamebyrå som har slitt den siste tiden er McCann. Således var det nok en etterlengtet opptur for den nye McCann-sjefen Linda Kling å kunne notere seg for hele tre gull for blant annet en kampanje for Ruter. McCann meldte seg dermed på igjen i konkurransen om å være landets mest kreative byrå.

Totalt ble det delt ut hele 19 gull, 24 sølv, 18 bronse og 42 diplomer i tillegg til den gjeve Grand Prix-prisen da også Gullbyantens 25-årsdag ble markert.

Det var Per Kristian Voss Halvorsen (LOS&CO) og Alexander Gjersøe (SMFB) som for andre år på rad påtok seg ansvaret med å lede forestillingen, et kvart århundre etter at Gullblyanten ble delt ut første gang.

Les mer